Ubezpieczenie turystyczne a zwrot kosztów leczenia za granicą
Planując zagraniczny wyjazd, należy mieć na uwadze, że każdy z nas może ulec wypadkowi, lub zachorować. Warto zatem posiadać, oprócz karty EKUZ, ubezpieczenie turystyczne, które w razie wypadku lub choroby, zapewni nam finansowe wsparcie. Ubezpieczenie od kosztów leczenia za granicą (KLZ), jest najważniejszym – obok ubezpieczenia OC dla osób uczestniczących w zagranicznych wyjazdach.
Wejście Polski do Unii Europejskiej skutkuje tym, że Polacy przebywający w innych krajach Wspólnoty mogą bezpłatnie uzyskać pomoc lekarską na takiej samej podstawie i w takim samym zakresie jak obywatele państwa unijnego, w którym przebywamy. Pomoc ta jest jednak ograniczona do poziomu bezpłatnej opieki medycznej w danym kraju. Poniżej przybliżamy procedurę zwrotu kosztów leczenia z punktu Narodowego Funduszu Zdrowia, oraz Towarzystw Ubezpieczeniowych.
UZYSKANIE ZWROT KOSZTÓW LECZENIA PONIESIONYCH W KRAJACH UE/EFTA W PRZYPADKU POSIADANIA KARTY EKUZ.
Jeśli osoba ubezpieczona uległa wypadkowi lub zachorowała i poniosła w związku z tym koszty, może starać się o ich zwrot. Według przepisów prawa zwrot kosztów leczenia odbywa się niezależnie od tego, czy posiadaliśmy ze sobą kartę EKUZ, czy tez nie. W praktyce jednak wygląda to tak, że osoba, która nie ma przy sobie karty EKUZ może być traktowana jako nieubezpieczona, przez co może mieć wiele kłopotów łącznie z tym, że zwrot kosztów może być o wiele niższy, niż kwotę, którą zapłaciliśmy. Wysokość kwoty zwrotu kosztów leczenia każdorazowo określany jest przez odpowiednik NFZ w kraju, w którym miało miejsce leczenie, po stawkach jakie zwracane są świadczeniodawcy za leczenie osób ubezpieczonych w tym kraju. W przypadku ubezpieczenia w NFZ większości krajów Unii Europejskiej część kosztów leczenia ponosi sam ubezpieczony ( są to opłaty, które nie wchodzą w zakres ochrony Narodowego Funduszu Zdrowia).
Jak uzyskać zwrot kosztów z NFZ?
Przede wszystkim należy być osoba ubezpieczoną. Zwrot kosztów leczenia za granicą odbywa się na podstawie wniosku, który należy złożyć we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania Oddziale NFZ. Pracownicy NFZ zweryfikują nasz wniosek, do którego należy dołączyć dokumenty w oryginale:
1. faktury wraz z potwierdzeniem zapłaty w takiej walucie jaka obowiązuje w danym państwie,
2. dokumenty potwierdzające nasze ubezpieczenie w NFZ,
3. inne, otrzymane w państwie w którym przebywaliśmy.
Wiosek powinien być wypełniony drukowanymi literami, oraz obowiązkowo podpisany. Jeśli nie dostosujemy się do wymogów NFZ możemy liczyć się odmową wypłaty świadczeń.
UZYSKANIE ZWROTU KOSZTÓW LECZENIA W PRZYPADKU POSIADANIA UBEZPIECZENIA KLZ
Ubezpieczenie turystyczne
zapewni osobom poszkodowanym pokrycie kosztów związanych z
leczeniem szpitalnym, leczeniem ambulatoryjnym oraz zwrot wydatków poniesionych na leki, środki opatrunkowe i inne koszty związane ze świadczeniem na naszą rzecz opieki medycznej (m.in. koszty transportu pomiędzy placówkami medycznymi). Konieczne jest również sprawdzenie, czy firma ubezpieczeniowa z której usług chcemy skorzystać ma uruchomione (lub współpracuje) ze specjalnym centrum alarmowym. Centrum to jest miejscem w koordynuje się powypadkową pomoc medyczną, wybiera placówkę medyczną, zapewnia transport medyczny i do którego można zadzwonić w celu uzyskania wszystkich informacji związanych z postępowaniem powypadkowym. Najlepiej gdy centra działają całodobowo.
Wyjątkowo istotnym elementem w ubezpieczeniu turystycznym jest wysokość sumy gwarancyjnej – maksymalny limit do którego ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność. Limit ten powinien być na takim poziomie, aby fatycznie zapewni pokrycie kosztów leczenia – które w krajach Unii Europejskiej są bardzo wysokie. Rozpatrując decyzje o sumie gwarancyjnej należy przyjąć, że w razie wypadku lub choroby sam transport jest bardzo drogi. Do tego dochodzić może leczenie szpitalne, następnie rehabilitacja. Uszczerbek na zdrowiu, którego leczenie będzie wymagało wiele specjalistycznych procedur to wydatek którego pokrycie jest wręcz niemożliwe.
Jak uzyskać zwrot kosztów od firmy w której jesteśmy ubezpieczeni?
Jeśli mamy taką możliwość zaraz po wypadku zgłaszamy ten fakt do naszego ubezpieczyciela (dlatego ważne jest, aby firma miała całodobowe centrum alarmowe) , który przekaże nam informacje o dalszym postępowaniu, oraz o najbliższych placówkach medycznych w których możemy uzyskać pomoc. Większość ubezpieczycieli dale możliwość bezgotówkowego rozliczenia.
Wyjeżdzamy na wakacje. To idealny moment, dla osób które chcą okraść Twój dom. Nie czekaj, ubezpiecz swój dom już teraz i jedz na wakacje spokojnie!
ZOBACZ WIĘCEJ