Chyba większość z nas lubi planować wakacyjny odpoczynek. Snując marzenia o pięciogwiazdkowym hotelu na plaży przeszukujemy oferty biur turystycznych z myślą o tym, że spełnią się nasze marzenia. Niestety czasami rzeczywistość znacznie różni się od kolorowych obrazków zamieszczanych na krzykliwych reklamach. I tu należy pamiętać, że jako turystom w przypadku rażących różnic miedzy ofertą a rzeczywistością należy nam się odszkodowanie za nieudany urlop.
Będąc klientami biur podróży mamy prawo do tego, aby w razie niewywiązania się obietnic touroperatora, otrzymać odszkodowanie za nieudany urlop. Eksperci D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA podpowiadają jak poruszać się w gąszczu przepisów.
Jeśli biuro podróży, które wybraliśmy nie umożliwi nam przenocowania w tym miejscu , które wybraliśmy, jest to pierwsza przesłanka do tego, aby ubiegać się o odszkodowanie za nieudany urlop. Jeśli jednak okaże się, że nocleg nie odbył się z winy biura podróży, sprawa nie jest już taka prosta. Organizator wycieczki może (lub musi) bowiem zmienić plany noclegowe ze względu na m.in.: siłę wyższą, czyli na przykład powódź, która podtopiła hotel, czy huragany, które poprzerywały linie energetyczne – i uniemożliwiają funkcjonowanie hotelu. Magdalena Plakwicz, Kierownik Działu Likwidacji Szkód z D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA podkreśla: „ Organizator wczasów lub wycieczki może uniknąć odpowiedzialności, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi zakwaterowania jest spowodowane działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, np. jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć. Odpowiedzialność organizatora wyłącza też tzw. siła wyższa, czyli np. powódź oraz działanie lub zaniechanie samego klienta”.
O czym organizator wycieczki musi nas poinformować?
Będąc klientami biur podróży musimy wiedzieć o tym, organizator wycieczki ma obowiązek poinformować nas o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej, oraz o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Jeśli nie zostaniemy poinformowani o tych możliwościach, to w razie jakichkolwiek problemów związanych z ww. zdarzeniami – możemy pociągnąć touroperatora do odpowiedzialności i walczyć o odszkodowanie za nieudany urlop. O przepisach paszportowych i wizowych, również musimy być poinformowani przez organizatora wycieczki. Jak doradza Ekspertka D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA: „Swojej odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, organizator wycieczki nie może ograniczyć ani wyłączyć. To oznacza, że zapisy w umowach o takim charakterze są nieważne”.
Jak udowodnić winę biura podróży?
Trzeba posiadać niezbędne dokumenty: „Dochodzenie roszczeń samodzielnie czy z pomocą prawnika wymaga przede wszystkim udowodnienia, iż standard usług świadczonych na miejscu był niższy niż ustalony” – podkreśla Magdalena Plakwicz. W związku z tym jeśli widzimy rażąc różnice między ofertą a tym co zastaliśmy na miejscu wypoczynku, należy to dobrze udokumentować. Zdjęcia i filmiki nagrane za pomocą smartfonów w obecnym czasie nie jest żadnym problemem. Warto więc zobrazować stan faktyczny zaniedbań i uchybień. Mogą to być m.in.: brak jednego z zaplanowanych i opłaconych posiłków, inny układ pomieszczeń niż opisany w katalogach, nieczynny basen, brak klimatyzacji, niewymiarowe łóżko, brudną pościel itp., powinniśmy poszczególne elementy wypunktować i skonfrontować je z ofertą jaka widnieje na kolorowych stronach w sieci lub z katalogiem ofert.
Odszkodowanie za nieudany urlop – ubezpieczonym łatwiej
Proces uzyskania odszkodowania jest zazwyczaj długotrwały i wymaga od nas wiele cierpliwości. Jeśli przed wyjazdem w feralne miejsce wykupiliśmy „ubezpieczenie ochrony prawnej”, to sprawa odszkodowanie za nieudany urlop nie powinna być dla nas uciążliwa. Opcja ta chroni bowiem nasze prawa, i w jej ramach mamy dostęp do porad prawnych, które pokrywa koszty honorarium wynajętego radcy prawnego lub adwokata. Prawnik na podstawie zebranych dowodów pomoże nam też określić wysokość odszkodowania, o jakie możemy się ubiegać, zadba, aby dokumenty zostały prawidłowo wypełnione oraz pomoże wyegzekwować należne nam odszkodowanie.
W ostateczności sąd rozstrzygnie spór
Jeśli jednak ten etap zakończy się dla nas niepowodzeniem – odmowa wypłaty odkodowania przez touroperatora – pozostaje nam droga postępowania sądowego. Ekspertka D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA dodaje: „ Jeśli postępowanie reklamacyjne dotyczące warunków zakwaterowania poniżej ustalonego standardu nie przyniesie pożądanego rezultatu, pozostaje nam tylko skierowanie sprawy na drogę sądową, w czym również pomagamy osobom posiadającym ubezpieczenie ochrony prawnej. Na podstawie art. 322 k.p.c., jeżeli w sprawie o naprawienie szkody sąd uzna, że ścisłe udowodnienie wysokości żądania jest niemożliwe lub nader utrudnione, może w wyroku zasądzić odpowiednią sumę według swej oceny, opartej na rozważeniu wszystkich okoliczności”.
Wyjeżdzamy na wakacje. To idealny moment, dla osób które chcą okraść Twój dom. Nie czekaj, ubezpiecz swój dom już teraz i jedz na wakacje spokojnie!
ZOBACZ WIĘCEJ